מתי להגיע לבדיקה אורתודונטית בפעם הראשונה?

מידע למטופל

מתי להגיע לבדיקה אורתודונטית בפעם הראשונה?

ההגעה לבדיקה היא לרוב על פי הפניית רופא שיניים כללי (משפחתי), רופא שיניים לילדים או באופן עצמאי על ידי ההורים.

אנו ממליצים להגיע עם הילד לבדיקה אורתודונטית ראשונית עם בקיעת ארבע השיניים הקבועות הקידמיות (החותכות) העליונות והתחתונות, כלומר סביב גיל 8-9. בשלב זה כבר לרוב גם בקעו 4 טוחנות ראשונות קבועות (בכל אחד מרבעי הפה). הטוחנות האלה בוקעות לרוב ראשונות ללא נשירת שן חלבית, עוד לפני בקיעת החותכות, או סמוך למועד נשירת של החותכות החלביות ותחילת בקיעת החותכות הקבועות. בגיל זה ניתן כבר להתחיל לבצע פעולות אורתודונטיות בסיסיות שמטרתן העיקרית היא מניעתית. כלומר תזוזת שיניים או ביטול הרגלים שנועדו למנוע התפתחות ליקוי סגר משמעותי יותר, ולפיכך למנוע בעתיד את הצורך בטיפול אורתודונטי גדול וארוך בגיל ההתבגרות. פעולות אורתודונטיות אלה כוללות תיקון סגר צלבי (הפוך), הרחבת הלסת לצורך פיזור צפיפות, פתיחת מקום לבקיעת שן קבועה עקב עקירה של שן חלבית שגרמה לסגירת מקום, הפסקת הרגלי מציצת אצבע או דחיפת לשון וכד'.

במרפאתנו, אנו מאמינים מאוד בגישה מוקדמת לטיפול אורתודונטי ומעודדים את ההורים והילדים בכל מקרה הנדרש לכך. אנו מאמינים בילדים צעירים וביכולתם להתמיד, לקחת אחריות אישית ולשתף פעולה ברגע שרותמים אותם למשימה. לפיכך אנו נוהגים להסביר לילד בפרוט את מטרת הטיפול והשיטה תוך הדגמת המיכשור והמשימות. הילדים הצעירים מפתיעים תמיד כמשתפי הפעולה הגדולים בתהליך.

במקרים בהם ההורים מתרשמים מהפרעות אחרות במבנה הפנים והלסתות, ניתן להקדים ולבוא ללא קשר להחלפת השיניים. מאחר ובמקרים של ליקויים בגדילת הלסתות עלולות להתפתח הפרעות מבניות בלסתות, שגורמות לעיוות בפנים ולהפרעה במיקום ובסדר בקיעת השיניים. במקרים אלה ניתן ורצוי להתחיל טיפול מוקדם. טיפול כזה נקרא טיפול אורתופדי/פונקציונלי ליישור הלסת בו נעזרים בתהליכי הגדילה הטבעיים המואצים בילדות המוקדמת לצורך השפעה על הכוונת גדילת הלסתות. המטרה היא למנוע החמרה עתידית בליקוי הגדילה של הלסת שעלול לגרום לליקוי מבני חמור עוד יותר. טיפול אורתופדי/פונקציונלי מתבצע לרוב ע"י פלטות קבועות המורכבות על גבי השיניים באופן קבוע (מודבקות), עם או בלי תוספת של מכשירים חיצוניים למתיחת הלסתות המורכבים בשעות הלילה והשהיה הבית. עיתוי התחלת הטיפולים האורתופדיים תלוי בדרך כלל במידת הבגרות ויכולת שיתוף הפעולה של הילד, ועשוי להתחיל כבר מגיל 4. במקרים רבים טיפולים כאלה עשויים להיות יעילים מאוד ולמנוע טיפולים אורתודונטים ולעיתים אף כירורגיים בעתיד. טיפולים אלה אינם כרוכים בכאבים ולרוב קיימת הסתגלות מצויינת של הילדים לתהליך.

ליצירת קשר או לתיאום תור בקליניקה

דילוג לתוכן